Kolagen jest najobfitszym białkiem w twoim organizmie.

Jest to główny składnik tkanki łącznej, która składa się z kilku części ciała, w tym ścięgien, więzadeł, skóry i mięśni.

Kolagen ma wiele ważnych funkcji, w tym zapewnienie skórze struktury i wzmocnienie kości.

W ostatnich latach popularne stały się suplementy kolagenowe. Większość z nich jest hydrolizowana, co oznacza, że kolagen został rozbity, co ułatwia jego wchłanianie.

Istnieje również kilka produktów spożywczych, które można spożywać w celu zwiększenia spożycia kolagenu, w tym skóra wieprzowa i bulion kostny.

Spożywanie kolagenu może mieć różne korzyści zdrowotne, od łagodzenia bólu stawów po poprawę zdrowia skóry.

W tym artykule omówiono 6 popartych naukowo korzyści zdrowotnych płynących z przyjmowania kolagenu.

1. Może poprawić zdrowie skóry

Kolagen jest głównym składnikiem twojej skóry.

Odgrywa on rolę we wzmacnianiu skóry, a ponadto może korzystnie wpływać na jej elastyczność i nawilżenie. Wraz z wiekiem Twój organizm produkuje mniej kolagenu, co prowadzi do wysuszenia skóry i powstawania zmarszczek.

Jednak kilka badań wykazało, że peptydy kolagenowe lub suplementy zawierające kolagen mogą pomóc spowolnić proces starzenia się skóry poprzez zmniejszenie zmarszczek i suchości.

W jednym z badań kobiety, które przyjmowały suplement zawierający 2,5-5 gramów kolagenu przez 8 tygodni, doświadczyły mniejszej suchości skóry i znacznego wzrostu jej elastyczności w porównaniu z tymi, które nie przyjmowały suplementu.

Kolejne badanie wykazało, że kobiety, które przez 12 tygodni codziennie spożywały napój zmieszany z suplementem kolagenowym, doświadczyły zwiększonego nawilżenia skóry i znacznej redukcji głębokości zmarszczek w porównaniu z grupą kontrolną.

Zmniejszające zmarszczki działanie suplementów kolagenowych zostało przypisane ich zdolności do stymulowania organizmu do samodzielnej produkcji kolagenu.

Dodatkowo, przyjmowanie suplementów kolagenowych może wspomagać produkcję innych białek, które wspomagają strukturę skóry, w tym elastyny i fibryliny.

Istnieje również wiele anegdotycznych twierdzeń, że suplementy kolagenowe pomagają zapobiegać trądzikowi i innym chorobom skóry, ale nie są one poparte dowodami naukowymi.

2. Pomaga w łagodzeniu bólu stawów

Kolagen pomaga zachować integralność chrząstki, która jest gumopodobną tkanką chroniącą stawy.

W miarę jak ilość kolagenu w organizmie zmniejsza się wraz z wiekiem, wzrasta ryzyko wystąpienia zwyrodnieniowych zaburzeń stawów, takich jak zapalenie kości i stawów.

Niektóre badania wykazały, że przyjmowanie suplementów kolagenowych może przyczynić się do poprawy objawów choroby zwyrodnieniowej stawów i zmniejszenia ogólnego bólu stawów.

W jednym z badań, 73 sportowców, którzy spożywali 10 gramów kolagenu dziennie przez 24 tygodnie, doświadczyło znacznego zmniejszenia bólu stawów podczas chodzenia i odpoczynku, w porównaniu z grupą, która go nie przyjmowała.

W innym badaniu, dorośli przyjmowali 2 gramy kolagenu dziennie przez 70 dni. Ci, którzy przyjmowali kolagen, mieli znaczne zmniejszenie bólu stawów i byli w stanie lepiej angażować się w aktywność fizyczną niż ci, którzy go nie przyjmowali.

Naukowcy twierdzili, że kolagen uzupełniający może gromadzić się w chrząstce i stymulować tkanki do tworzenia kolagenu.

Zasugerowali oni, że może to doprowadzić do obniżenia stanu zapalnego, lepszego podparcia stawów i zmniejszenia bólu.

Jeśli chcesz spróbować zażyć suplement kolagenowy ze względu na jego potencjalne działanie przeciwbólowe, badania sugerują, że powinieneś zacząć od dziennej dawki 8-12 gramów.

3. Może zapobiegać utracie kości

Twoje kości są wykonane głównie z kolagenu, co nadaje im strukturę i pomaga utrzymać je w dobrej kondycji.

Kolagen w Twoim organizmie pogarsza się wraz z wiekiem, podobnie jak masa kostna. Może to prowadzić do takich stanów jak osteoporoza, która charakteryzuje się niską gęstością kości i wiąże się z większym ryzykiem złamań kości.

Badania wykazały, że przyjmowanie suplementów kolagenowych może mieć pewne efekty w organizmie, które pomagają hamować rozpad kości, który prowadzi do osteoporozy.

W jednym z badań kobiety przyjmowały albo suplement wapnia w połączeniu z 5 gramami kolagenu, albo suplement wapnia i nie przyjmowały kolagenu codziennie przez 12 miesięcy.

Pod koniec badania kobiety przyjmujące suplement wapnia i kolagenu miały znacznie niższy poziom białek we krwi, które sprzyjają rozpadowi kości niż te, które przyjmują tylko wapń.

Inne badanie wykazało podobne wyniki u 66 kobiet, które przyjmowały 5 gramów kolagenu dziennie przez 12 miesięcy.

Kobiety, które przyjmowały kolagen wykazały wzrost gęstości mineralnej kości (BMD) nawet o 7% w porównaniu z kobietami, które nie spożywały kolagenu.

BMD jest miarą gęstości minerałów, takich jak wapń, w Twoich kościach. Niska BMD jest związana z osłabieniem kości i rozwojem osteoporozy.

Wyniki te są obiecujące, ale zanim potwierdzona zostanie rola suplementów kolagenowych w zdrowiu kości, potrzeba więcej badań na ludziach.