Rozumność nie jest już mistycznym pojęciem. Liczne książki, strony internetowe i dedykowane aplikacje promują tę praktykę jako potencjalne antidotum na wiele współczesnych dolegliwości. Nancy Siragusa, dietetyczka i specjalistka od żywienia, mówi nam, jak wszyscy możemy jeść bardziej świadomie i jak może to pomóc naszemu zdrowiu...

Rozważne jedzenie polega na zwracaniu uwagi na sposób, w jaki jemy. Badania wykazały, że odżywianie się w sposób świadomy poprawia trawienie, reguluje nasz apetyt i pomaga nam cieszyć się jedzeniem o wiele bardziej. Jest to nawet nazywane antidotum na dietę, ponieważ dostrojenie się do tego, co jemy może być wystarczające, aby pomóc nam dokonać lepszych wyborów i uniknąć przejadania się.

Czym jest rozumność?

Świadomość jest praktyką obecnej świadomości chwilowej, opartej na starożytnej mądrości, jak Buddyzm. W ostatnich latach eksperci medytacyjni, tacy jak Jon Kabat-Zin i Andy Puddicombe z Headspace, pomogli światu dostrzec, że nie jest to tylko praktyka duchowa, jest ona oparta na nauce i jest istotna i pomocna dla nas wszystkich.

Praktykowanie świadomego jedzenia oznacza po prostu bycie obecnym podczas jedzenia - zwracanie na nie uwagi i bycie świadomym. Jako nauczyciel rozumienia i zarejestrowany dietetyk, jest to moja ulubiona rzecz do nauczania klientów. To potężny i łatwy sposób, aby nauczyć się, jak być uważnym, ponieważ jest to zabawne, pomaga nam dobrze jeść i jest łatwe do praktykowania, ponieważ jemy już kilka razy dziennie! Po prostu dostosuj się i ciesz się.

Jak to zrobić

Oto jak ćwiczyć jedzenie z uwagą na każdym etapie procesu i korzyści, jakich możesz oczekiwać.

Zacznij ćwiczyć jeden krok na jednej przekąsce przez kilka dni, a następnie spróbuj następnej. W końcu możesz połączyć wszystkie pięć kroków na cały posiłek i doświadczyć bycia w pełni świadomym podczas jedzenia.

Mówią, że wytworzenie nawyku trwa 21 dni, więc trzymaj się go, a będzie bardziej naturalny. Ostatecznie, da Ci to poczucie zrozumienia, uznania i szacunku dla jedzenia, co sprawi, że będzie to łatwy nawyk do kontynuowania.

Krok 1: Kiedy głód uderza

Kiedy jesteś głodny, zwróć uwagę na swoje ciało i zauważ kilka oddechów. Co mówi ci twoje ciało? Poświęć kilka chwil na zauważenie wrażeń, które dają ci tę wiadomość. Nie musisz ich zmieniać, po prostu uświadom sobie je i zbadaj to uczucie.

Korzyści: Kiedy słuchasz, twoje ciało powie ci, czy naprawdę jest głodne i na co jest głodne. Nauka akceptacji, a tym samym tolerowania głodu, powstrzymuje nas przed palcami kolan jedzącymi jedzenie, którego tak naprawdę nie potrzebujemy.

Krok 2: Wybór tego, co mamy jeść

Spójrz lub zastanów się nad wyborem, uświadamiając sobie, co jest do zaoferowania. Zwróć uwagę na wszystkie czynniki - różne potrawy, z czego są robione, jak są przygotowywane, jak pachną, jakie są koszty. Zauważ, że wybór należy do Ciebie i jakie myśli lub uczucia wynikają z każdej opcji, nie próbując ich zmieniać.

Korzyści: Zatrzymanie się i zauważenie oferowanego jedzenia otwiera nam oczy na wybory, których dokonujemy. Pozwala nam to na dokonywanie świadomych wyborów, które nas odżywiają - czy to poprzez dokonywanie zdrowych wyborów, czy też takich, które są pobłażliwe!

Krok 3: Przygotowanie jedzenia

Bądź świadomy, jak przygotowujesz się do jedzenia. Może to wyglądać tak, jakbyś obierał papier podczas chodzenia, siedział przy biurku i podnosił pokrywę, albo zaczynał obierać, siekać i smażyć. Nie ma znaczenia, gdzie jesteś i co jesz - po prostu zauważ tekstury, dźwięki, zapachy i to, jak wszystko wygląda, gdy jedzenie jest przed tobą.

Korzyści: Jemy także naszymi oczami, a zwracanie uwagi na to, co przygotowujemy, stymuluje i koncentruje ciało, gotowe do jedzenia. Pomaga ciału przygotować się do tego, co ma robić, dzięki czemu Twoje sygnały trawienne i apetytowe działają znacznie efektywniej. Jeśli Twoje usta nawadniają - wiesz, że jesteś na dobrej drodze!

Etap 4: Jedzenie

Prawdopodobnie najfajniejszy kawałek. Zacznij od dobrego spojrzenia na to, co masz zamiar zjeść. Zwróć uwagę na tekstury, kształty i kolory, a następnie zauważ wszelkie zapachy i dźwięki. Podczas gryzienia zwróć uwagę na temperaturę, konsystencję i różne smaki. Zwróć uwagę na to, jak jedzenie jest odczuwane na widelcu lub w dłoni, a następnie jak jest odczuwane w ustach. Zauważ, że usta Cię przeżuwają, a Ty oddychasz podczas jedzenia.

Korzyści: Bycie uważnym podczas jedzenia pozwala ciału na właściwe reagowanie na to, co robi. Jeżeli jesz, martwiąc się o kolejne spotkanie, ciało jest w stanie stresu, a trawienie jest zagrożone. Świadome jedzenie pozwala również na wysyłanie odpowiednich sygnałów do mózgu, gdy jesteśmy pełni, co zapobiega przejadaniu się.

Krok 5 - Po tym jak skończysz

Kiedy skończysz jeść (lub masz przerwę), uświadom sobie swoje ciało. Ponownie, zauważenie oddechu jest pomocnym sposobem na zaangażowanie się w życie. Zauważ uczucie pełności lub pustki, każdy ruch w ciele lub każdy smak, który się utrzymuje.

Korzyści: Uświadomienie sobie uczuć po zjedzeniu pozwala ciału wrócić do stanu spoczynku, który wspomaga trawienie. Duża część naszego apetytu wynika z tego, jak bardzo jesteśmy przyzwyczajeni do odczuwania, więc zwrócenie na to uwagi może pomóc w przerwaniu nawykowego objadania się.