Jeśli chodzi o płeć, pomysły na to, co to znaczy być dziewczynką lub chłopcem, są wszędzie, a te pomysły mają duży wpływ na przedszkolaka. Dowiedz się, jak nauczyć swoje dziecko, że płeć go nie ogranicza, jak rozmawiać o różnych typach rodzin, jak dowiedzieć się, czy dziecko jest transseksualne i wiele więcej.

O czym powinienem pamiętać?

Twój maluch odbiera wiadomości o płci od dnia narodzin. Na tak wiele sposobów społeczeństwo mówi nam, jak dziewczęta i chłopcy mają wyglądać, mówić, ubierać się i działać. Próbując uporządkować otaczający je świat, Wasze przedszkolaki mogą tworzyć sztywne wyobrażenia na temat płci i tego, co to dla nich oznacza. Większość dzieci zaczyna się silnie identyfikować z płcią około 3 roku życia. Dotyczy to zarówno osób transpłciowych, jak i niezgodnych z płcią, które również na tym etapie mają poczucie swojej tożsamości płciowej.

Zastanów się nad swoimi wartościami, gdy chodzi o płeć, gdy dziecko jest jeszcze małe. Ludzie mają różne przekonania, jeśli chodzi o role płciowe, stereotypy płciowe i ekspresję płci. Jeśli pomyślisz o tych sprawach z wyprzedzeniem i zastanowisz się, jakie wiadomości chcesz przekazać swojemu dziecku, będziesz lepiej o nich mówić. Być może chcesz, aby Twoje dziecko czuło się swobodnie i mogło wyrażać siebie, jakkolwiek by tego chciało. Może chcesz, aby czuło, że może osiągnąć cokolwiek, bez względu na płeć. Może chcesz, aby dorastało i doceniało wkład, jaki ludzie wszystkich płci wnoszą w swoje życie i w świat. Zrozumienie własnych wartości pomoże Ci skoncentrować swoje myśli i lepiej je wyrażać.

Zastanów się nad swoimi wyborami, jeśli chodzi o książki, zabawki, rozrywki, ubrania, dekoracje i inne rzeczy, którymi otaczasz swoje dziecko. Te wybory mają wpływ na zrozumienie przez dziecko płci i tego, co ona oznacza. Umieszczanie córek w różowych pokojach księżniczek i chłopców w niebieskich pokojach sportowych, zanim zdążą same wybrać, może dać im do zrozumienia, że muszą lubić pewne rzeczy ze względu na ich płeć.

Jak mogę mówić o różnych typach rodzin?

Małe dzieci zauważają, a czasem komentują wszystko. Twoje dziecko może zauważyć inne dziecko na placu zabaw lub w przedszkolu, które ma inny rodzaj rodziny niż one - rodzinę z inną liczbą rodziców, lub z dziadkami wychowującymi dzieci, lub z dwojgiem mam lub dwojgiem ojców, lub dowolną liczbę innych sytuacji.

Te obserwacje to dobre, dające się nauczyć chwile. Poświęć chwilę i wytłumacz swojemu dziecku, że ma rację - to, co zauważa, różni się od tego, co ma rodzina - ale nie ma w tym nic złego i że zawsze możemy być przyjaciółmi ludzi, którzy są inni od nas. Będziesz kierował swoim dzieckiem w stronę szacunku dla innych, gdy będą dorastać. Pewnego dnia pomożesz im również zrozumieć, jaką rodzinę chcą zbudować dla siebie.

Jak mówić o rolach i stereotypach dotyczących płci?

Małe dzieci dostają pomysły na to, co to znaczy być dziewczynką lub chłopcem od ludzi wokół nich - jak się zachowują, ubierają, noszą włosy, rozmawiają i zachowują.

Są one również pod wpływem pudełek, w które społeczeństwo wkłada je od momentu urodzenia, opartych na stereotypach dotyczących płci. Pomyślcie: piłki nożne, ciężarówki i superbohaterowie dla chłopców, lalki, księżniczki i różowe dla dziewczynek.

Możesz rozszerzyć te wąskie przedziały płci o szereg innych wpływów. Kiedy wybierasz nową zabawkę lub książkę lub zapisujesz dziecko na nowe zajęcia, zadaj sobie te pytania, aby pomóc Ci przemyśleć, czy wzmacniasz stereotypy dotyczące płci.

  • Czy czułabym się komfortowo z tym wyborem, gdyby moje dziecko nie było tej płci, którą jest? Dlaczego lub dlaczego nie?

  • Czy ten wybór rozszerza lub ogranicza oczekiwania mojego dziecka co do tego, na kogo może wyrosnąć?

  • Czy moje dziecko ogólnie już lubi takie rzeczy, czy też wybieram je tylko z powodu ich płci?

Daj im jak najwięcej możliwości wyboru i zwróć uwagę na to, co naprawdę ich interesuje, a nie na to, co według ciebie powinno podobać się dziewczynkom lub chłopcom. Należy pamiętać, że stereotypy związane z płcią mogą wpływać na chłopców i ograniczać ich tak samo, jak na dziewczęta.

Uważaj na to, jak mówisz dookoła swojego dziecka. Rozmowa z córką (lub przed nią) o dorastaniu i posiadaniu chłopaka lub poślubieniu mężczyzny (i na odwrót) jest sygnałem, że dziewczyny mają lubić chłopców, a chłopcy mają lubić dziewczynki, i że wszystko inne jest złe lub nie jest normalne. Podczas gdy dzieci te nie znają jeszcze swojej orientacji seksualnej, zakładając, że są hetero, mogą się bać przyjść do ciebie lub źle się potem czuć. Może to prowadzić do problemów ze zdrowiem psychicznym, niezdrowych relacji i podejmowania większego ryzyka zdrowotnego po osiągnięciu wieku nastoletniego.

Jeśli przyłapiesz swoje dziecko mówiące o płci, zaangażuj je w rozmowę. Możesz usłyszeć, jak robią obserwacje w stylu: "Tylko dziewczyny noszą różowe", albo jak opowiadają ci o swoich preferencjach w stylu: "Nie lubię bawić się z chłopcami". Zadaj im pytania, dlaczego tak myślą. Jeśli to, co mówią, jest zakorzenione w stereotypach, daj im właściwe informacje.

Jeśli starasz się walczyć ze stereotypami płciowymi w swoim domu, ale Twoje dziecko naprawdę lubi typowe rzeczy, nie martw się. W tym wieku, wiele małych dziewczynek uwielbia rzeczy księżniczki i wielu małych chłopców lubi superbohaterów akcji i sportu. To część z nich tworząca ich tożsamość płciową, i to jest w porządku. W miarę jak dziecko się starzeje, jego gusta i zainteresowania mogą się zmieniać, a oni mogą być bardziej gotowi na nowe historie, zabawki i zajęcia.