Kiedy mam zacząć rozmawiać z moim dzieckiem o seksie i związkach?

Z badań wynika, że dzieci i nastolatki, które regularnie rozmawiają ze swoimi rodzicami i opiekunami o seksie i związkach, są mniej skłonne do podejmowania ryzyka związanego ze swoim zdrowiem seksualnym, a bardziej skłonne do bycia zdrowymi i bezpiecznymi. Nigdy nie jest więc za wcześnie i nigdy nie jest za późno, by zacząć rozmawiać z dzieckiem o seksie i związkach.

Jak tylko dzieci zaczną uczyć się mówić, możesz nauczyć je nazw części ciała. Jak tylko zaczną być w otoczeniu innych dzieci, możesz nauczyć je szanować innych ludzi i mówić o ich uczuciach. Te rzeczy stanowią podstawę dla zdrowej seksualności i późniejszych relacji.

Więc jak utrzymać rozmowę w odpowiednim wieku? Wszystko zależy od tego, jakie szczegóły zawierasz. Na przykład, jeśli 5-latek zapyta: "Co to za poród?", możesz odpowiedzieć: "Kiedy dziecko wychodzi z ciała matki". Jeśli dziesięciolatek zadaje to samo pytanie, twoja odpowiedź może mieć więcej szczegółów i może zacząć się od: "Po 9 miesiącach wzrostu w macicy matki, dziecko wychodzi przez jej pochwę".

Nie przejmuj się, jeśli twoje dziecko jest w gimnazjum lub liceum, a ty jeszcze nie zacząłeś z nim o tym rozmawiać. Nigdy nie jest za późno, a jest wiele sposobów na rozpoczęcie tej rozmowy. Tylko nie próbuj "doganiać" wszystkiego na raz - to może być przytłaczające. Lepiej mieć dużo małych rozmów w czasie. Najważniejsze jest, aby naprawdę wyjaśnić dziecku, że może zadawać ci pytania lub przychodzić do ciebie po wsparcie bez obawy przed wstydem czy osądem.

Jak rozpocząć rozmowy o seksie i związkach z moimi dziećmi?

Rozmowa z dzieckiem o seksie, związkach i ich zdrowiu jest rozmową na całe życie. Robienie czegoś na raz zamiast "rozmowy" zdejmuje z ciebie presję i pomaga twojemu dziecku przetwarzać twoje wartości i informacje w czasie. Prowadzenie regularnych rozmów jest również sygnałem, że te tematy są na tyle ważne, że można je nadal poruszać i stanowią one normalną część życia.

Codzienne życie daje wiele okazji do rozmowy o seksualności i związkach. Oto kilka wspólnych, łatwych do nauczenia momentów, na które warto zwrócić uwagę:

  • Kiedy ty, inny członek rodziny, przyjaciel lub sąsiad ogłosi, że są w ciąży
  • Kiedy dojrzewanie, randki, kwestie LGBTQ, miłość lub seks pojawiają się w programie telewizyjnym, w filmie lub w piosence w radiu
  • Kiedy stereotypy dotyczące płci są forsowane w reklamach, grach, telewizji, książkach, filmach, itp.
  • Kiedy widzisz nierealistyczne portrety lub bardzo seksowne ciała (np. fotografowane gwiazdy lub modele)
  • Reklamy poduszek i tamponów, środków antykoncepcyjnych lub prezerwatyw
  • Historie informacyjne lub reklamy, które mówią o seksie

Kiedy którakolwiek z tych rzeczy się pojawi, wskakuj i rozpocznij rozmowę. Zacznij od otwartego pytania jak:

  • "Co wiesz o tym, jak zachodzi ciąża?"

  • "Co sądzisz o tym, że ta gwiazda jest fotografowana na okładce, by wyglądać inaczej niż w prawdziwym życiu?"

  • "Jak się czujesz z tą reklamą dla lalek, które mają tylko różowe i dziewczyny?"

  • "Co byś zrobił, gdyby ktoś, z kim się spotykasz, zaczął zachowywać się jak ta postać w tym programie telewizyjnym?"

Oto kilka innych sposobów na rozpoczęcie rozmowy:

  • W szkole podstawowej i gimnazjum, daj im książki o anatomii lub dojrzewaniu i pozwól im odkryć je na własną rękę. Zapytaj ich o to, czego się nauczyli, co było mylące, i odpowiedz na wszelkie pytania, jakie mogą mieć.

  • Regularnie sprawdzaj z nimi, co dzieje się z nimi i ich rówieśnikami w szkole. Zapytaj ich, co czują w związku z ich przyjaźnią i pomóż im poradzić sobie z trudnościami, jakie mają.

  • Kiedy będą starsi, zapytaj ich o zmiażdżenia, randki lub związki. Zapytaj ich, skąd będą wiedzieć, kiedy są gotowi do seksu, łącznie z obowiązkami, które się z tym wiążą (np. zapobieganie niezamierzonej ciąży i chorobom wenerycznym).

Bądźcie otwarci i słuchajcie ich odpowiedzi. Wypełniaj luki w wiedzy i poprawiaj błędne informacje, gdy je słyszysz. Jeśli wpadną w zakłopotanie, gdy poruszysz którykolwiek z tych tematów, upewnij ich, że nie ma nic złego w zakłopotaniu z powodu tych rzeczy - ale nie mają się czego wstydzić. Daj im swoje podejście do rzeczy opartych na twoich wartościach. I daj im znać, że zawsze mogą przyjść do Ciebie, aby porozmawiać, uzyskać poradę, znaleźć dobre informacje lub uzyskać dostęp do opieki zdrowotnej.

Co jeszcze mogę zrobić, aby pomóc moim dzieciom pozostać bezpiecznymi i zdrowymi?

Najlepszym sposobem na utrzymanie bezpieczeństwa i zdrowia dzieci jest zaangażowanie się w ich życie i wyznaczenie pewnych granic.

Oto kilka dobrych sposobów, by pozostać zaangażowanym:

  • Zadawaj otwarte pytania na temat swojego dnia w szkole, takie jak: "Jaka była najbardziej pamiętna część dnia?" lub "Jak się czujesz z nowym nauczycielem/klasą/szkołą?".

  • Zapytaj o ich przyjaciół, i poznaj ich i ich rodziców. Zachęcaj ich do spędzania większej ilości czasu z dziećmi, na które masz dobry wpływ.

  • Zawsze bądź świadomy, którzy dorośli są w pobliżu, gdy dziecko jest na zewnątrz lub w innych domach.

  • Zadawaj im pytania na temat tego, co robią w sieci.

  • Zachęcaj ich do zainteresowania i hobby. Bądź obecny na grach, recitalach, itp., jeśli to możliwe.

  • Zawsze bądź otwarty na ich pytania.

Gdy dzieci wyrastają na pretekstów i nastolatków i zaczynają się uniezależniać od ciebie, ustalenie pewnych rozsądnych granic sprawi, że będą mniej skłonne angażować się w ryzykowne zachowania, takie jak picie, palenie, uprawianie niezabezpieczonego seksu lub uprawianie seksu zanim będą gotowe:

  • Ustalić jasne oczekiwania (jak godziny policyjne, randki, zasady dotyczące narkotyków/alkoholu, itp.) i regularnie sprawdzać, czy oczekiwania te zostały spełnione. Możesz sprawić, że będzie to również rozmowa z nastolatkiem. Słuchając ich i pozwalając im negocjować, pokazuje, że ich szanujesz i rozumiesz, że stają się bardziej odpowiedzialni za siebie.

  • Zachęcaj ich do angażowania się w działania, w których osoba dorosła będzie przebywać w pobliżu - na przykład kluby po szkole lub zajęcia sportowe.

  • Dowiedz się, gdzie idą i z kim będą, i nie pozwól, aby preteksty lub nastolatki spędzały dużo czasu samotnie, bez obecności dorosłych.

  • Kiedy pretendaci i nastolatki są zapraszani do siebie nawzajem lub na imprezy, upewnij się, że będą tam obecni dorośli. Oznacza to bycie tam, gdy nastolatki są gospodarzami, aby upewnić się, że w pobliżu nie ma narkotyków ani alkoholu. Jeśli Twój nastolatek wybiera się gdzieś indziej, możesz zadzwonić do rodziców goszczącego Cię nastolatka, aby upewnić się, że w pobliżu znajduje się osoba dorosła, która będzie go nadzorować.

  • Zniechęcaj pretekstów i nastolatków do wychodzenia na wieczory szkolne i chodzenia na randki lub spędzania czasu ze starszymi nastolatkami lub młodymi dorosłymi.

  • Poznaj przyjaciół swojego dziecka, ich rodziców, a zwłaszcza rodziców każdego, z kim twoje dziecko może się umawiać.