Minie dużo czasu, zanim Twój maluch znajdzie się w związku. Ale bezpieczeństwo, miłość i wsparcie, którego udzielasz teraz, a także lekcje, których uczysz o tym, jak dobrze się komunikować, będą kształtować jego zdolność do zawierania zdrowych przyjaźni i relacji później.

O czym powinienem pamiętać?

Poczucie bezpieczeństwa, które zapewniasz w tym wieku, jest kluczową częścią ich rozwoju emocjonalnego. Być tam dla one gdy są smutni lub przestraszeni, robić twój dom bezpiecznym miejscem, i pokazywać uczucie z trzymaniem, uściskami, i pocałunkami, wszystko jest znacząco dla twój przedszkolaków emocjonalnego rozwoju.

Zastanów się nad swoimi wartościami, jeśli chodzi o przyjaźnie i związki, abyś mógł przekazać swojemu maluchowi jasne przesłanie. Może być trudno wyobrazić sobie, że twoje dziecko kiedyś dorośnie. Ale spróbuj przez sekundę wyobrazić sobie je w ciągu 15 lat lub więcej, mając ich pierwszy romantyczny związek i mając głębsze, długotrwałe przyjaźnie. Jakie wartości chcesz, aby nosiły one w sobie te związki? Może takie rzeczy jak szacunek, zaufanie, równość i komunikacja są wysoko postawione na twojej liście. Pomyśl o tym, jak możesz zacząć zaszczepiać te wartości teraz, ponieważ uczą się one jak wchodzić w interakcje z tobą i innymi ludźmi.

Ważne jest również modelowanie zachowań, które chcesz w nich zobaczyć. Nie zapominaj o tym, jak spostrzegawcze są małe dzieci i jak kształtują się postawy i zachowania starszych dzieci i dorosłych wokół nich. Traktowanie twojego dziecka i innych ludzi w twoim życiu zgodnie z twoimi wartościami bardzo pomoże im nauczyć się, jak powinni traktować innych.

Jak mogę pomóc mojemu przedszkolakowi nawiązać zdrowe przyjaźnie?

Czy to na placu zabaw, w przedszkolu, czy bawiąc się w swojej okolicy, dzieci w tym wieku szybko nawiązują przyjaźnie. Małe dzieci uczą się wiele z tych interakcji, korzystając z gier lub wierząc w sens otaczającego je świata.

Twój maluch może mieć już swoje własne niepowtarzalne uroki i talenty, które przyciągają nowych przyjaciół, gdziekolwiek by się nie udali. Albo mogą być nieśmiałe i potrzebować zachęty do interakcji z innymi dziećmi. Ale podstawa trwałych przyjaźni - jak bycie miłym i pełnym szacunku dla granic - wymaga od Ciebie i innych dorosłych treningu w ich życiu.

Poszukuj możliwości zachęcania do dzielenia się, bycia miłym i robienia tego na zmianę. Wyraźne oczekiwania co do bicia, przywoływania imion i innych zachowań mobbingowych. Zadawaj im pytania na temat dzieci, które znają, aby skłonić je do mówienia o swoich przyjaciołach. Bądźcie pomocni i chwalcie dobre zachowanie.

Możesz mówić takie rzeczy jak:

  • "Przyjaciele są dla siebie mili i na zmianę rozmawiają i słuchają siebie nawzajem."
  • "Tak miło było podzielić się swoimi zabawkami w parku. Jestem z ciebie dumna!"
  • "Kiedy jesteś zdenerwowany, użyj swoich słów, aby wyjaśnić swoje uczucia, aby ludzie wiedzieli, co czujesz i dlaczego".

Jak mogę pomóc mojemu przedszkolakowi mieć zdrowe granice?

Przedszkolaki nie zawsze mają poczucie tego, co jest w porządku, a co nie jest w porządku, gdy chodzi o dotykanie cudzych ciał. Rodzice i inni opiekunowie mogą prowadzić ich do szacunku dla cudzych ciał i zrozumienia, że ich ciało też zasługuje na szacunek.

Rozmowa o granicach wyznacza im teraz drogę do rozmów o zgodzie seksualnej, gdy są starsi. Oto kilka rzeczy, które możesz powiedzieć, aby zachęcić je do zdrowych granic:

  • "Nigdy nie dotykaj kogoś innego, jeśli ci tego nie powiedzą."
  • "Nie musisz się całować ani przytulać do nikogo, kogo nie chcesz". Czasami trudno jest poradzić sobie z członkami rodziny i przyjaciółmi, którzy mogą być obrażeni, jeśli dziecko nie chce się ich przytulić lub pocałować. Odciągnięcie tego dorosłego na bok później i wyjaśnienie, że starasz się nauczyć swoje dziecko zdrowych granic może pomóc.
  • "Jeśli ktoś kiedykolwiek dotknie cię w sposób, który sprawia, że czujesz się nieswojo, lub dotknie twojego penisa lub sromu, powiedz mi lub [innej osobie dorosłej, której ufasz]". Przeczytaj więcej o rozmowach z przedszkolakiem na temat bezpieczeństwa osobistego.

Jak mogę pomóc mojemu przedszkolakowi w budowaniu zdrowych umiejętności komunikacyjnych?

Zdrowe umiejętności komunikacyjne oznaczają zdolność do wyrażania tego, co się myśli i czuje. A to oznacza słuchanie i rozumienie myśli i uczuć innych ludzi. Komunikacja jest kluczem do tworzenia zdrowych przyjaźni i wszelkiego rodzaju relacji.

Przedszkolaki wciąż rozwijają umiejętności językowe w zakresie wyrażania swoich emocji - i będą nimi przez wiele lat. Oto kilka sposobów, w jaki możesz pomóc im lepiej używać teraz swoich słów:

  • Bądź tam, aby je pocieszać i mów o tym, gdy są zdenerwowane. Najprawdopodobniej już teraz zwracają się do Ciebie z prośbą o miłość i pocieszenie, gdy coś ich zdenerwuje. Zachęcaj go, by przychodził do Ciebie, nawet jeśli obawia się, że będzie miał kłopoty lub nie zrozumiesz. Jeśli przyjdą do Ciebie po pomoc w sprawie czegoś, co Cię denerwuje, postaraj się zachować spokój, aby nadal Cię szukali w trudnych czasach.
  • Przypomnij swojemu dziecku, by użyło swoich słów. Poproś swoje dziecko, aby wypowiadało się, gdy poczuje negatywne emocje, a nie zachowywało się jak dziecko. W ten sposób ludzie będą wiedzieli, jak pomóc im poczuć się lepiej.
  • Dajcie im narzędzia do samodzielnego przetwarzania emocji, zanim się o nich porozumieją. Głębokie oddechy lub odrobina czasu prywatnego mogą pomóc nam dowiedzieć się, dlaczego jesteśmy zdenerwowani i co o tym powiedzieć. Kiedy zobaczysz nadchodzący napad złości, zachęcaj ich, by spędzili kilka minut w swoim pokoju, by płakali, myśleli, głęboko oddychali, krzyczeli do poduszki (lub cokolwiek innego, co wydaje się dla nich działać), by mogli wrócić spokojniej i gotowi do użycia swoich słów.
  • Mieć zasady dotyczące przywoływania imion, obelg, kpienia i innych złych zachowań. Upewnij się, że wiedzą, że nie tolerujesz tego typu rzeczy, ponieważ uczucia innych ludzi mają znaczenie i każdy zasługuje na miłość i szacunek. Powiedzenie im, dlaczego te rzeczy nie są w porządku, pomoże im nauczyć się empatii i pewnego dnia uniknąć stania się tyranem.