W latach przedszkolnych dzieci zdobywają lepsze umiejętności, aby dać ci znać, co dzieje się z ich ciałem. Możesz pomóc swojemu maluchowi zrozumieć, czym są jego części ciała, i że jego ciało jest tylko jego częścią. Teraz nadszedł czas, aby stworzyć im zdrowy obraz ciała i nauczyć ich szacunku do innych ludzi.

O czym powinienem pamiętać?

Przedszkolaki uczą się komunikować o swoim ciele i jego potrzebach. Potrzebują Ciebie, aby nauczyć je odpowiednich słów dla ich części ciała i jak powiedzieć Ci, jak ich ciało się czuje. Pomagając im skutecznie komunikować się teraz, pomożesz im się o nie troszczyć i ustawisz je tak, aby dbały o siebie w późniejszym okresie życia.

Pomyśl o tym, jak chcesz, żeby twój dzieciak czuł się z ciałem, kiedy jest dorosły. Małe dzieci często mają niewiele granic w swoich ciałach. Wiele z nich uwielbia biegać nago. Jako rodzic, twoim zadaniem jest pomóc im nauczyć się, co jest właściwe i robić to w sposób, który nie sprawia, że wstydzą się swojego ciała.

Zastanów się, jakie słowa lub ton mogą sprawić, że Twoje dziecko będzie czuło wstyd lub zakłopotanie z powodu swojego ciała (jak powiedzenie: "Załóż koszulę! To obrzydliwe!") i pomyśl o innym sposobie skłonienia dziecka do właściwego zachowania (jak powiedzenie: "Skoro jemy kolację, czas założyć koszulę").

To normalne, że przedszkolaki dotykają własnych narządów płciowych, więc nie martw się, jeśli tak. Dowiedz się więcej o tym, jak rozmawiać z przedszkolakiem o seksie i seksualności.

Nauczcie się sami anatomii. Naucz się anatomii seksualnej i reprodukcyjnej, aby móc odpowiadać na pytania dotyczące części ciała i ich funkcji. Sprawdź odpowiednie dla wieku książki dla dzieci o anatomii i różnorodności ciała i przeczytaj je razem z maluchem. Niektóre z nich są dobre na początek: Kto ma co? Wszystko o ciałach dziewcząt i chłopców i o tym, kim jesteśmy! All About Being the Same and Being Different by Robie H. Harris.

Jak mam mówić o częściach ciała?

W miarę jak Twój maluch będzie mówił coraz więcej, będzie musiał znać nazwy wszystkich swoich części ciała - łącznie z genitaliami. Weź pod uwagę swoją podstawową anatomię. Kąpiel, ubieranie się rano czy zakładanie piżamy w nocy to dobry moment, aby dowiedzieć się, jakie są ich części ciała. Książki o anatomii to także dobre narzędzia. Kto ma co? All About Girls' Bodies and Boys' Bodies autorstwa Robiego H. Harrisa to dobre miejsce na początek.

Jeśli czujesz się komfortowo, użyj prawdziwych nazw dla ich części ciała (jak srom, pochwa, penis i jądra) zamiast pseudonimów. Użycie zakodowanego języka dla narządów płciowych może wysłać wiadomość, że te części nie są do mówienia lub są wstydliwe. Twoja postawa też ma znaczenie. Jeśli zareagujesz bardzo mocno (zły lub zakłopotany) podczas rozmowy o genitaliach, Twój przedszkolak otrzyma wiadomość, że nie powinien przychodzić do Ciebie z pytaniami lub obawami o swoje ciało. Postaraj się więc zachować spokój i być otwartym na odpowiadanie na ich pytania.

Miej jasność co do tego, komu wolno widzieć lub dotykać ich genitaliów. Jasna, prosta zasada w tym zakresie może być pomocna w zapobieganiu wykorzystywaniu seksualnemu. Możesz na przykład powiedzieć: "Tylko ja i tata oraz lekarz lub pielęgniarka mamy prawo zobaczyć twój srom, kiedy się tobą opiekujemy". Jeśli ktoś inny chce cię tam zobaczyć lub dotknąć, albo dotyka cię w sposób, który ci się nie podoba, powiedz mi od razu". Dowiedz się więcej o rozmowach na temat bezpieczeństwa osobistego.

Odpowiadając na pytania, nie przejmuj się zagłębieniem w każdy szczegół. Na przykład, jeśli Twój maluch zapyta, jakie są te plamy na piersi. Możesz powiedzieć, "To sutki. Każdy ma sutki." Nie musisz tłumaczyć karmienia piersią, ani dlaczego każdy ma sutki, mimo że nie każdy karmi piersią.